Language and Education System

Marlen Wendland

Research Associate

Phone: 49 (0) 221-470 1086

Marlen Wendland studied Spanish and Educational Science in Osnabrück and Mexico City, as well as Educational Science with a focus on Intercultural Communication and Education and Education in Early Childhood at the University of Cologne. During her studies, she gained practical experience in a bilingual day care centre for children, and organized training sessions on multilingualism and language diagnostics. As part of her master's thesis, she conducted research in the field of the formation of friendships, in studies at two Colombian universities.
At the Mercator Institute, Marlen Wendland has been working as a research assistant in the joint state and federal initiative Education through Language and Writing (BiSS) since 2017. Since 2020, she has been working in the initiative Transfer of Language Education, Reading and Writing Support (BiSS-Transfer) in the field of conception, development, revision, and implementation of blended learning training.

Room

4.03 (4th floor, Triforum)

Research

Main areas of research:

  • Multilingualism
  • Language Awareness
  • Early first and second language acquisition
  • Anti Bias Approach
  • Anti-racist-education
  • Implementation Research

Educational and professional career

Since 2017
Research assistant at the Mercator Institute for Language Promotion and German as a Second Language within the initiative Transfer of Language Education, Reading and Writing Promotion (BiSS-Transfer)

2016 – 2017
Four-month research in Medellín, Colombia

2014 – 2017
Master's degree at the University of Cologne with a focus on Intercultural communication and education and Education in early childhood

2013 – 2014
Semester abroad, Mexico City

2011 – 2014
Bachelor at the University of Osnabrück in Spanish and Educational Science

Teaching

University of Cologne: 
Intercultural Linguistic Education - Possibilities of Blended Learning (winter semester 2019/20, summer semester 2020)

In cooperation with the European University of Flensburg:
Since 2019 Mrs. Wendland has a teaching position in the Kita Masters Program for the management of early childhood educational institutions (Theme of the seminars by Mrs. Wendland: early childhood competence development in the field of language)

Publications

Mörs, Michaela & Wendland, Marlen (i.V.): Das Transferpotential von Blended-Learning-Kursen in der Fortbildung zur sprachlichen Bildung. In: Michael Becker-Mrotzek, Nora von Dewitz, Johanna Grießbach, Hans-Joachim Roth, Christiane Schöneberger (Hrsg.): Sprachliche Bildung im Transfer: Konzepte der Sprach- und Schriftsprachförderung weitergeben. Stuttgart: Kohlhammer.

Wendland, Marlen (2020): Literacy – Anbahnung und Integration in den pädagogischen Alltag. Dialogisches Lesen – Vorlesen. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Roth, Hans-Joachim & Wendland, Marlen (2019): Den Übergang von der Kita in die Schule sprachsensibel gestalten. Doppeleinheit: Sprachdiagnostik am Übergang – HAVAS 5. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2019): Alltagsintegrierte sprachliche Bildung – Grundlagen. Sprachliche Bildung in den Bildungsbereichen. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2019): Sprache beobachten und dokumentieren. Bedeutung von Sprachbeobachtung in der Kita.  Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Giesau, Marlis; Wendland, Marlen (2018): Sprache im Fachunterricht – Grundlagen. Sprachlicher und fachlicher Kompetenzerwerb. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2018): Alltagsintegrierte sprachliche Bildung – Grundlagen. Alltags- Bildungs- und Fachsprache. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2018): Alltagsintegrierte sprachliche Bildung – Grundlagen. Erwerb sprachlicher Kompetenz und Erwerb von Wissen. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen & Giesau, Marlis (2018): Alltagsintegrierte sprachliche Bildung – Grundlagen. Sprachhandlungen im Kita-Alltag. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2018): Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit. Ein Blick in die Praxis: Empfehlungen und Beispiele. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2018): Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit. Mehrsprachiger Spracherwerb und mehrsprachige Kommunikation. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).

Wendland, Marlen (2018): Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit. Mehrsprachigkeit in der Kita. Im E-Learning-Kurs: Sprache im Alltag und im Fach. Verfügbar unter: www.biss-fortbildung.de (password-protected).