Language and Learning

Claus Caspari

Research Associate

Phone: 49 (0) 221-470 1145

Claus Caspari studied psychology at the Universities of Heidelberg, Stockholm und Cologne and attended additional courses in linguistics. His research focuses on social communication and social cognition. He investigated interpersonal linguistic factors in the process of formation and maintenance of stereotypes and prejudices as well as effects of narrative persuasion on racist attitudes. From 2017 to 2018, he worked in the CONTRA project at the University of Cologne evaluating a preventive intervention in the class room concerning extremist online propaganda.

In addition to his psycholinguistic research interests, Claus Caspari is interested in the methodology and multivariate analysis of quantitative data. He joined the Mercator Institute as research associate in 2020 and supports current research projects concerning the implementation and analysis of quantitative studies. 

Room

3.12 (3rd floor, Triforum)

Professional Career

Since 02/2020 
Research Associate at the Mercator Institute, Department Language and Learning

01/2020 
Master of Science in Psychology (research program), University of Cologne

04/2017 – 05/2018
Research internship in the CONTRA project preventing extremist propaganda, University of Cologne

08/2015
Bachelor of Science in Psychology, University of Heidelberg

08/2013 – 06/2014
Study abroad with emphasis on psycholinguistics, University of Stockholm, Sweden

Publications

Schmitt, J. B., Rutkowski, O., Caspari, C., van Balen, A.-K., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (2020). Qualitative und quantitative Befragungen als Datenquellen für die Evaluation einer medienpädagogischen Maßnahme. In Schmitt, J. B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (Eds., 2020). Propaganda und Prävention. Forschungsergebnisse, didaktische Ansätze sowie interdisziplinäre Perspektiven zur pädagogischen Arbeit zu extremistischer Internetpropaganda. (S. 99-114). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Wulf, T., Caspari, C., Rutkowski, O., Schmitt, J.B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (2020).Von Schulklassen und Klassenunterschieden: Zur Charakterisierung der Stichprobe. In Schmitt, J. B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (Eds., 2020). Propaganda und Prävention. Forschungsergebnisse, didaktische Ansätze sowie interdisziplinäre Perspektiven zur pädagogischen Arbeit zu extremistischer Internetpropaganda. (S. 153-168). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Winkler, J. R., Schmitt, J. B., van Balen, A.-K., Caspari, C., Rutkowski, O., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (2020).Beurteilung der Lernarrangements durch Schüler*innen und Lehrer*innen. In Schmitt, J. B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (Eds., 2020). Propaganda und Prävention. Forschungsergebnisse, didaktische Ansätze sowie interdisziplinäre Perspektiven zur pädagogischen Arbeit zu extremistischer Internetpropaganda. (S. 169-196). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Rieger, D., Winkler, J. R., Rutkowski, O., Caspari, C., Schmitt, J. B., Ernst, J. & Roth, H.-J. (2020).Förderung von Awareness zu Inhalten und Verbreitungswegen extremistischer Online-Inhalte bei Schüler*innen. In Schmitt, J. B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (Eds., 2020). Propaganda und Prävention. Forschungsergebnisse, didaktische Ansätze sowie interdisziplinäre Perspektiven zur pädagogischen Arbeit zu extremistischer Internetpropaganda. (S. 217-248). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Caspari, C., Schneider, J., Wulf, T., van Balen, A.-K., Rutkowski, O., Schmitt, J.B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (2020).Förderung von Reflexion extremistischer Online-Inhalte bei Schüler*innen. In Schmitt, J. B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (Eds., 2020). Propaganda und Prävention. Forschungsergebnisse, didaktische Ansätze sowie interdisziplinäre Perspektiven zur pädagogischen Arbeit zu extremistischer Internetpropaganda. (S. 249-282). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Schmitt, J.B.,Caspari, C.,Winkler, J. R., Wulf, T., Rutkowski, O., Braun, L., Rieger, D., Ernst, J. & Roth, H.-J. (2020).Förderung von Empowerment gegenüber extremistischen Online-Inhalten bei Schüler*innen.In Schmitt, J. B., Ernst, J., Rieger, D. & Roth, H.-J. (Eds., 2020). Propaganda und Prävention. Forschungsergebnisse, didaktische Ansätze sowie interdisziplinäre Perspektiven zur pädagogischen Arbeit zu extremistischer Internetpropaganda. (S. 283-316). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.