14.05.2018
Diskussion

Beyond binaries. How to integrate multilingualism and language of schooling in education?

Wie kann Mehrsprachigkeit beim Erwerb der Bildungssprache unterstützen? Mit dieser Frage beschäftigte sich Prof. Dr. Piet van Avermaet, Direktor des Zentrums für Diversität und Lernen am Institut für Linguistik der Universität Gent, in seinem Vortrag. Hier finden Sie den Videomitschnitt.

Since the first 2000 PISA findings we know that socio-ethnic inequality in education is a tenacious and persistent problem in many European countries. In explaining this inequality, language (i.e. knowledge of the dominant language) is often presented by policy makers as the main – if not the only – causal factor. This incorrect causal interpretation has strongly impacted language policy making of the last 15 years in many European countries. For almost two decades knowledge of the dominant language has been seen as the main lever for school success. However, the recent 2015 PISA-data shows that the inequality gap has not been reduced. On the contrary, social inequality in education seems to have grown in some countries. This talk discusses the counterproductive effects of excluding immigrant children’s multilingual repertoires in education. It argues for a policy where multilingualism and the acquisition of the language of schooling can be interwoven.

Prof. Dr. Piet Van Avermaet ist Direktor des Zentrums für Diversität und Lernen am Institut für Linguistik der Universität Gent. Er lehrt dort "Multikulturalismus-Studien", "Mehrsprachigkeit in der Bildung" und "Sprachpolitik". Zu seinen Kompetenzen und Forschungsinteressen gehören: Mehrsprachigkeit in der Bildung, Behinderung und soziale Ungleichheit in der Bildung, Sprachpolitik und Praxis in der Bildung, Sprachpolitik und Praxis im Zusammenhang mit (sozialer) Integration, Sprachbewertung, Vielfalt und Integration, Integration und Partizipation, Diskriminierung in der Bildung und Migration.

Dokumentation der Jahrestagung 2018