Sprache und Lernen

Dr. Annina Hessel

Abteilungsleiterin

Telefon: 49 (0) 221-470 76424

Annina Hessel leitet seit 2021 die Abteilung Sprache und Lernen. Ihre Forschungsschwerpunkte sind Leseverarbeitung, Leseverständnis und Wortschatz bei zwei- und mehrsprachigen Lernenden vom Grundschul- bis ins Erwachsenenalter. In ihrer Forschung verbindet sie psycholinguistische Methoden (insbesondere Eye-tracking), Verständnis- und Sekundärdatenanalysen mit der Arbeit in und mit Schulen.

Vor ihrer Zeit am Mercator-Institut arbeitete Annina Hessel bereits interdisziplinär und international: so studierte sie zunächst Englisch und Französisch auf Lehramt (1. Staatsexamen) in Mainz und Tours (Frankreich), bevor sie an der Universität Oxford in den Fächern Angewandte Sprachwissenschaft, Bildungswissenschaften und Psychologie forschte, lehrte und promovierte. In den Jahren 2018 bis Anfang 2021 vertiefte sie ihre psycholinguistische Forschung und Lehre in der Pädagogischen Psychologie Göttingen. All diese Erfahrungen fließen in ihre aktuelle Forschung am Mercator-Institut ein, so zum Beispiel in das von ihr geleitete Projekt Verständnis- und Lernprozesse beim Lesen im Deutschen und Englischen bei neu zugewanderten Schülerinnen und Schülern.

Raum

3.26 (3. Etage, Triforum)

Forschung

Forschungsschwerpunkte

  • Leseverarbeitung und Leseverständnis
  • Wortschatz und (Wort-)lernen von Texten
  • Kindlicher und bilingualer Spracherwerb in Deutsch, Englisch und Französisch

Akademischer und beruflicher Werdegang

Seit 2021:
Leiterin der Abteilung Sprache und Lernen am Mercator-Institut

2018-2021:
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie, Georg-August Universität Göttingen

2019:
Promotion an der Universität Oxford
Dissertation: Investigating reading comprehension in English as additional language learners: children’s processing of metaphors and internal inconsistencies when reading text

2015-2018:
Promotionsstudentin, wissenschaftliche Mitarbeiterin und Dozentin in den Abteilungen Bildungswissenschaften und Psychologie, Universität Oxford

2013-2014:
MSc in Applied Linguistics and Second Language Acquisition, Universität Oxford

2011-2012:
Studienjahr an der Universität Tours und DAF-Sprachassistenz am Collège La Bechellerie in Tours, Frankreich

2009-2015:
Bachelor und Master of Education (Gymnasiallehramt, 1. Staatsexamen) in Französisch und Englisch, Johannes Gutenberg Universität Mainz

Lehre

Heterogenität und Differenzierung in linguistisch diversen Lerngruppen

Publikationen

Fachartikel

Hessel, A. K., Nation, K., & Murphy, V. A. (2021). Comprehension monitoring during reading: an eye-tracking study with children learning English as an additional language. Scientific Studies of Reading, 25(2), 159–178. doi.org/10.1080/10888438.2020.1740227

Hessel, A., & Strand, S. (2020, October 21). Proficiency in English is a better predictor of educational achievement than English as an Additional Language (EAL). doi.org/10.31219/osf.io/ph4fw

Hessel, A., & Schroeder, S. (2020). Interactions between lower- and higher-level processing when reading in a second language: an eye-tracking study. Discourse Processes, 57(10), 940–964. doi.org/10.1080/0163853X.2020.1833673

Hessel, A. K., & Murphy, V. A. (2019). Understanding how time flies and what it means to be on cloud nine: English as an Additional Language (EAL) learners’ metaphor comprehension. Journal of Child Language, 46(2), 265–291. https://doi.org/10.1017/S0305000918000399

Hessel, A. K. (2015). About a “beakeri”, “ice-crame” and a “back dore”: Mit dem Rechtschreibtest Englisch Leserechtschreibschwäche in der Fremdsprache Englisch verstehen, Tag der Bachelorarbeit 2015, Zentrum der Bildungs- und Hochschulforschung, Mainz.

Bücher und Buchkapitel

Faitaki F., Hessel A., Murphy V.A. (2021) Vocabulary and Grammar Development in Young Learners of English as an Additional Language. In: Schwartz M. (eds) Handbook of Early Language Education. Springer International Handbooks of Education. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-47073-9_35-1

Hessel, A. K. (2018). Investigating reading comprehension in English as additional language learners: children’s processing of metaphors and internal inconsistencies when reading text. (Publizierte Dissertation). University of Oxford, Oxford, United Kingdom.

Berichte

Strand, S., & Hessel, A. K. (2018): English as an additional language (EAL), proficiency in English and pupil's educational achievement: an analysis of local authority data. Retrieved from www.bell-foundation.org.uk/wp-content/uploads/2018/10/EAL-PIE-and-Educational-Achievement-Report-2018-FV.pdf

Buchrezensionen

Hessel, A. (2021). Buchrezension des Sammelbands ‚Sprachverarbeitung im Zweitspracherwerb‘ von S. Schimke und H. Hopp (Hrsg.). Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 74 (1).

Blogposts

Hessel, A.  (2018, December 17). “How much can we learn from measuring EAL students’ English proficiency? A lot, actually” NALDIC EAL Journal Blog. ealjournal.org/2018/12/17/how-much-can-we-learn-from-measuring-eal-students-english-proficiency-a-lot-actually/

Vorträge

2019

Hessel, A., Schroeder, S. (2019). Der Einfluss von Wortverarbeitungsschwierigkeiten auf das Leseverständnis deutscher Englischlerner: Eine Eye-Tracking Studie. Vortrag bei der Sektionentagung der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL-Sektionentagung) in Halle an der Saale.

Hessel, A., Schroeder, S. (2019). The link between word difficulty and reading comprehension in German learners of English as a foreign language: an eye-tracking study. Vortrag bei der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY) in Leipzig.

Hessel, A., Schroeder, S. (2019). Can word processing difficulty explain individual differences in inconsistency detection?. Vortrag bei der European Conference of Eye Movements in Alicante in Spanien.

2018

Hessel, A., Murphy, V., Nation, K. (2018). Vocabulary and reading comprehension in UK English language learners: An eye-tracking study. Vortrag bei der Society for the Scientific Study of Reading Summer School in Egmond aan Zee in den Niederlanden.

2017

Hessel, A., Murphy, V., Nation, K. (2017). Vocabulary and reading comprehension in UK English language learners: An eye-tracking study. Vortrag beim Bilingual Acquisition Symposium an der University of Alberta, Edmonton.

Hessel, A., Murphy, V, Nation, K. (2017). Metaphor comprehension in English as an additional language learners (EALL): evidence from eye movements. Postervorstellung bei der European Conference of Eye Movements, Wuppertal.

2016

Hessel, A.K. (2016). Reading Comprehension and Figurative Vocabulary in English as an Additional Language Learners: An eyetracking study. Vortrag beim Kongress der Gesellschaft für Angewandte Linguistik (GAL) in Koblenz.

Hessel, A.K. (2016). The mechanics of EAL reading comprehension. Postervorstellung beim Southampton Developmental Symposium.

Hessel, A.K., Murphy, V.A., Nation, K. (2016). To learn to read is to light a fire: EAL children's metaphor processing and reading comprehension. Postervorstellung beim Young Language Learner Symposium, Juli 2016, Department of Education der University of Oxford.

2015

Hessel A.K. (2015). When children start to understand how time flies by and if lawyers are really sharks. Vortrag bei der Second UCL Graduate Conference in Linguistics, University College London.

Hessel, A.K. (2015). The varying metaphor understanding of migrant bilingual and monolingual speakers of English. Vortrag bei ‘Metaphor variation in Englishes around the world’, Universität Bremen.

Hessel, A.K., Murphy, V.A. (2015). Lost in translation: When time flies by incomprehensibly in another language. Paper presented at the RaAM Specialized Seminar 2015, Leiden, Netherlands.

Hessel, A.K., Murphy, V.A. (2015). Lost in translation: When time flies by incomprehensibly in another language. Vortrag beim RaAM Specialized Seminar 2015, Universiteit Leiden, Niederlande.

Hessel, A.K. (2015). When children start to understand how time flies by and if lawyers are really sharks. Vortag bei Language, Cognition and Society colloquium (AFLiCo 6), 26-28/5/2015, Université Grenoble.

Hessel, A.K. (2015). That we can so seldom declare what a thing is, except by saying it is something else: Linguistic research on metaphor comprehension and language in literature. Vortrag bei der Inaugural Conference International Association of Literary Linguistics der Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

Hessel, A.K. (2015). The Rechtschreibtest Englisch: A spelling test for learners of English with dyslexia. Postervorstellung zum “Tag der Bachelorarbeit” an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz.

2014

Hessel, A.K., Murphy, V.A. (2014). Metaphern verstehen lernen: Unterschiede im Metaphern-verständnis mono- und bilingualer Grundschulkinder. Vortrag beim GAL-Kongress an der Universität Marburg.

Hessel, A.K. (2014). Teasing Apart Linguistic and Cognitive Influences on Children’s Understanding of Metaphors. Vortrag bei der Kaleidoscope Konferenz 2014 an der Faculty of Education, University of Cambridge.